Bindung hochqualifizierter Mitarbeiter / The role of training and development in attracting and retaining professional services employees

Status: abgeschlossen

Beschreibung

Die Bindung hochqualifizierter Mitarbeiter ist für wissensintensive Dienstleistungs-unternehmen von strategischer Bedeutung, da diese Unternehmen in besonders hohem Maße von Humankapital abhängen. Aufgrund der immer kürzeren Halbwertszeit von Wissen ist eine kontinuierliche Weiterbildung bei wissensintensiven Dienstleistungen besonders relevant. Trotz hoher Fluktuation wurden Weiterbildungsmaßnahmen als Instrument zur Mitarbeiterbindung allerdings bislang kaum untersucht. Die bisher vorliegende Studie mit 427 hochqualifizierten Mitarbeitern im Dienstleistungsbereich zeigt, dass gerade im  wissensintensiven Sektor Weiterbildung einen erheblichen Beitrag zur Reduktion von Wechselabsicht leisten kann. Anhand eines Strukturgleichungsmodells werden komplexe Effekte von Weiterbildung über Arbeitszufriedenheit, Commitment sowie wahrgenommene organisationale Unterstützung auf die Fluktuation aufgezeigt. Die empirischen Ergebnisse zeigen, dass die wahrgenommene Verfügbarkeit unternehmensinterner Weiterbildungs-angebote eine unabdingbare Voraussetzung für diese positiven Effekte ist und sich mehrfach, im Sinne von erhöhter Arbeitszufriedenheit, Commitment und Bindung an das Unternehmen, auszahlt.

Ergänzend wurde bereits in einem Szenario-basierten Feldexperiment nachgewiesen, dass Absolventen von IT-Studiengängen sowie Young Professionals im IT-Beratungssektor eine klare Präferenz für Stellen und Arbeitgeber mit einer starken Betonung auf Förderung und Weiterbildung aufweisen.

Nachdem die Erhebung im wissensintensiven IT-Umfeld abgeschlossen ist, läuft derzeit eine zweite Erhebung im Hotel- und Gaststättenumfeld. Dabei soll herausgearbeitet werden, inwieweit die Ergebnisse auch für diese spezielle Branche gültig sind und in welchen Punkten der Studie sich die Ergebnisse der beiden Stichproben unterscheiden. Weitere Dienstleistungssektoren befinden sich in Planung.

English abstract

While retaining highly qualified employees is an imperative, very little service research has analyzed the role of training in retaining highly qualified employees. The literature on retaining service workers is dominated by studies on retaining less qualified frontline employees. However, knowledge-intense service firms require context-specific experienced know-how. In fast-paced services such as IT, training and development are crucial owing to the vicissitude of knowledge in this domain. In addition, highly qualified service employees, and especially members of Generation Y, expect their employers to care for their employability. We therefore analyze to what extent training helps or hinders retaining highly qualified service workers.

We develop a structural equation model relating training and development as a multidimensional construct to turnover intentions. Thus, we operationalize the training construct in the sub dimensions of perceived availability, perceived effectiveness, perceived career benefits and perceived organizational support for taking part in training activities.

To further unlock the “black box” and to analyze as to how training helps or hinders retention, we included mediated effects via employee commitment and support by the employer. Drawing on the theory of social exchange, we hypothesize indirect effects of training on retention, mediated by commitment, perceived organizational support and satisfaction. We validate the model on a sample of 423 highly qualified employees in IT-related services. Results suggest that employees indeed value firms’ investments into training and development and thus exhibit stronger commitment, feel more supported by their organization and have lower turnover intentions.

Our research implicates that training offers may effectively lower turnover intentions of highly qualified service employees. Thus, training offers have to be openly communicated to make employees aware of the firm’s offers at all. Furthermore, our study shows that employees have to perceive trainings as effective in order to lower their turnover intentions challenging HR departments to attentively select trainings in order to fulfill employees’ requirements in terms of effectiveness.

Besides that, we additionally conducted a scenario-based field experiment among master students of IT and young professionals in this industry. We found, that the participants have a clear preference for jobs and employers offering ample training and development opportunities.

We aim at expanding the scope of this research by testing the model in different industries. At the moment, we are collecting data in the hospitality industry, however, aim at testing the model in further different service industries.

Beteiligte Personen

Publikationen im Rahmen des Projekts

  • Can Training Help Retain Professional Services Employees? An Empirical Analysis 2014: Frey, R., Büttgen, M., Pietsch, S.
  • Retaining through training? 2014: Frey, R., Büttgen, M., Finke, B., Pietsch, S.
  • Retaining talents for knowledge-intensive services: The critical role of training and development 2013: Frey, R./Pietsch, S./Büttgen, M.
  • Training in knowledge-intensive services: Key to retaining employees 2013: Frey, R./Büttgen, M.